Suomessa luomun osuus vähittäiskaupan myynnistä on 2,4 % suuruusluokkaa. Pohjoismaista Tanskassa se on noin 13,3 % ja Ruotsissakin 8-9 %. Euroopassa suurimmat luomutuotemarkkinat ovat järjestyksessä Saksa, Ranska, Italia, Sveitsi, Iso-Britannia ja Ruotsi. Koko maailman luomumarkkinoiden arvo oli vuonna 2018 lähes 100 miljardia euroa.
Eikö tuosta markkinasta löytyisi pientä siivua myös puhtaille, korkealaatuisille suomalaisille luomutuotteille?
Luomuelintarvikevienti Suomesta oli 2018 noin 25-30 miljoonaa euroa, joka on noin 1,9 % koko Suomen elintarvikeviennistä. Iso osa tästä on ns. yritysten välistä business to business vientiä. Noin 10 yritystä vastaa 90% viennin arvosta - eli melko keskittynyttä. Päämarkkinoina ovat Saksa, Pohjoismaat, muu Keski-Eurooppa, Japani, Etelä-Korea ja Kiina, USA sekä Kanada. Päätuoteryhmät ovat viljapohjaiset tuotteet, maitojalosteet, luonnontuotteet, makeiset sekä perunajauhot - hyvä Kokemäki ja Finnamyl Oy!
Saksassa järjestetyillä Biofach-messuilla oli mukana 17 suomalaista elintarvikeyritystä. Halukkuutta suuremmille markkinoille löytyy. Kuten muussakin vientitoiminnassa, luomuviennissäkin on tarpeen, että tuotteella on tarvetta kuluttajan kannalta ja sillä on aito tarina. Lisäksi täytyy luoda brändi, jolla asiakas erottaa tuotteesi muista. Sitten pitää keskittyä siihen mihin uskoo, eikä koko ajan vain kopioida kilpailijoita. Erittäin tärkeää on etsiä kansainväistymiseen apua ja kumppaneita joko Suomesta tai kohdemaasta.
Pienemmillä toimijoilla tulee nopeasti eteen kysymys riittääkö tuotantovolyymi markkinoiden kokoon. Jos volyymi ei riitä yksin, voi miettiä yhteistyötä muiden kotimaisten tahojen kanssa, ja vaikka olla mukana viennin yritysryhmähankkeissa. Business Finland on ollut pitkään mukana messutapahtumissa ja järjestänyt ostajatapaamisia.
Voi olla, että pelkkä Suomi-brändi ei puhuttele tarpeeksi esimerkiksi Keski-Euroopassa, mutta silloin voi miettiä, onko Nordic- tai Arctic-brändäys mahdollista.
Euroopan luomuelintarvikemarkkinassa löytyy valtavasti kilpailijoita. Sen lisäksi, että itse tuotteen täytyy olla huippukunnossa, voi mielikuviin vaikuttaa pohjoisella puhtaudella tuotantoympäristön suhteen. Yhdistämällä Nordic/Finland -luomubrändiä itse huipputuotteeseen, voi saada ensimmäisen oven aukeamaan. Ja siitä sitten alkaa se varsinainen myyntityö!
Jari Lehmusvaara, Satafood Kehittämisyhdistys ry