Avaa valikko Valikko

Lähiluomulle kysyntää vähittäiskaupassa

Sekä kaupan itsensä antamat että kuluttajien ostoskäyttäytymistä kuvaavat ennusteet povaavat luomulle vahvaa kasvua. Luomu on vahvistuva megatrendi kaikkialla länsimaissa – myös meillä Suomessa.

Vuonna 2018 luomutuotteiden vähittäiskaupassa lisääntyi 9 prosenttia. Myydyimmät yksittäiset luomutuotteet olivat banaani ja kananmuna.

Arvioiden mukaan luomutuotteita myytiin päivittäistavarakaupoissa yhteensä 336 miljoonalla eurolla vuonna 2018. Luomun osuus kaikesta päivittäistavarakaupan ruokamyynnistä nousi täten 2,4 prosenttiin. Arvio Suomen luomumarkkinoiden kehityksestä perustuu päivittäistavarakaupan ryhmittymiltä saatuihin myyntitietoihin. Luomun myynnin kasvu tasaantui hieman verrattuna pariin edellisvuoteen, jolloin luomumarkkina kasvoi 13–14 % vuosivauhdilla. Luomun myynti lisääntyi kuitenkin myös viime vuonna selvästi enemmän kuin päivittäistavarakaupan kokonaismyynti, joka nousi neljä prosenttia.

Luomun myynti on kasvussa lähes kaikissa tuoteryhmissä. Osa päivittäistavarakaupan luomumyynnin arvoon laskemista tuotteista on ”tuontiluomua”. Tämä on luonnollista niiden tuoteryhmien osalta, joita ei Suomessa pystytä ilmasto-olojen puolesta tuottamaan. Arviota siitä, kuinka iso osa myytävästä luomusta on tuontia tai kotimaista ei ole julkaistu. Oletettavasti luomutarjonnan lisääntyminen ja monipuolistuminen edistävät luomukulutusta myös kotimaassa tuotettujen tuotteiden osalta.