Satakunnan Osuuskauppa ja Kesko Oyj
Uutta kasvua luomusta – osaamisella kannattavuutta Satakuntaan -hanke järjesti hanketoimijoille tutustumismatkan satakuntalaisiin vähittäiskauppoihin.
Päivän tarkoituksena oli tutustua luomuvähittäiskauppaan Porin ja Kankaanpään talousalueilla. Hankkeen työryhmä vieraili päivän aikana K-Citymarket Mikkolassa, Prisma Mikkolassa, S-market Kankaanpäässä sekä K-Citymarket Kankaanpäässä. Lounaspaikaksi valittiin Ravintola Borg Porissa.
Satakunnan kaupoissa luomun osuus myynnistä on noin 2 % luokkaa. Viesti kaupan alalta oli yksiselitteinen: luomutuotteiden osuus myynnistä kasvaa koko ajan ja kotimaisia ja paikallisia luomutuotteita tarvitaan lisää. Luomutuottajia kannustettiin rohkeasti tarjoamaan tuotteitaan kaupan valikoimiin. Keskusteluissa kävi ilmi, että luomuleivälle on jalansijaa. Myös kaalit ja omenalajikkeet sekä käsityönä valmistetut makeiset kiinnostavat luomuna.
Satakunnassa lähiruoka on luomua suuremmassa arvossa
Satakunta on haastava maakunta luomun vähittäiskaupassa. Luomu on brändiasia - pysyvä käsite, jonka markkinointi on tärkeää. Kaupan edustajien on oltava hereillä kentällä ja lähellä asiakkaita. Luomu on uponnut trendien, kuten vegaanisuus ja gluteenittomuus, sekaan hyvin. Tällaisille luomutuotteille olisi kysyntää ja esimerkiksi vege-luomu on hyvä myyntiargumentti. Kuten lähiruoassa, myös luomutuotteiden kohdalla kuluttaja haluaa tietää, mistä tuote on ja ketä sen on jalostanut. Suurin myyntiosuus luomutuotteista on hevi-tuotteilla (peruna, porkkana ja juurekset). Hevi-tuotteiden saatavuus kotimaisena on kuitenkin kausittaista, jolloin kauppa joutuu turvautumaan tuontiluomutuotteisiin.
Luomumaidon osuus on viime vuosina kasvanut, samaan aikaan kun maidonkulutus on ylipäänsä laskenut. Luomukananmunien ja luomukerman osuuden kasvu on ollut jopa kovaa. Luomuliha on luomutuotteista haasteellisin, sillä liikkuvuus on suhteellisen pientä ja myynti painottuu juhlapyhiin ja viikonloppuihin. Luomulihassa hinta voi olla kuluttajalle kynnyskysymys. Pääosin useissa tuoteryhmissä hintaeroa tavanomaisen ja luomutuotteen välillä ei juuri ole. Laatu on tuottajalle usein haaste, mutta kaupan alalla ollaan tyytyväisiä luomutuotteiden laatuun.
Myös ravintolat kiinnostuneita luomu- ja lähiruokaelintarvikkeista
Ravintola Borgin keittiömestari kertoi luomutuotteiden käytöstä ravintolassa. Keittiömestari mukaan luomutuotteita tarjotaan ravintolan keittiölle vähän. Luomutuotteet, etenkin paikalliset, olisivatkin erittäin tervetulleita ruokalistalle. Keittiömestari on omatoimisesti etsinyt ja löytänyt luomutuotteet keittiön käyttöön. Hän kannusti luomutuottajia ottamaan rohkeasti yhteyttä luomu- ja lähiruokatuotteiden tiimoilta.