Osuuskauppa Keula ja K-Citymarket Rauma
Tutustumismatka Rauman seudun luomuvähittäiskauppaan 15.10.2018
Uutta kasvua luomusta – osaamisella kannattavuutta Satakuntaan -hanke järjesti hanketoimijoille tutustumismatkan Raumalle vähittäiskauppoihin. Päivän tarkoituksena oli tutustua luomuvähittäiskauppaan Rauman seudulla - saada yleiskuva luomun menekistä ja kauppojen näkemyksestä luomun kysynnästä sekä kuluttajien ostokäyttäytymisestä. Päivän aikana vierailtiin Osuuskauppa Keulassa sisältäen kauppakierrokset S-market Äyhössä sekä Prismassa. Lisäksi luomuvähittäiskauppakierroksella vierailtiin Rauman K-Citymarketissa.
Haastateltavina olivat:
Osuuskauppa Keula / S-market Äyhö: Toimialajohtaja Sami Junnila, Valikoimasihteeri Henna Tahkoniemi, S-market ryhmäpäällikkö Sami Laine
Osuuskauppa Keula / Prisma Rauma: Toimialajohtaja Marko Markela
K-Citymarket Rauma: Kauppias Juha Vainio
Luomu on selkeä kasvava trendi. Kuten Satakunnan vähittäiskaupassa, myös Rauman seudulla luomun osuus myynnistä on noin 2 % luokkaa. Valtakunnallisesti luomun myynti on kasvanut S-ryhmällä noin 10 % ja länsirannikolla tahti on lähes samaa. Kaupan edustajien mukaan ns. spesiaalituotteissa ratkaisee laatu ja volyymituotteissa hinta. Lähiruoka on luomulle tietynlainen kilpailija. Luomua tärkeämpänä raumalaiset kuluttajat näkevät tuotteiden paikallisuuden ja kotimaisuuden. Paikalliset, vahvan brändin omaavat tuotteet, päätyvät tuotantotavasta riippumatta kuluttajien ostoskoreihin todennäköisemmin, kuin kauempaa peräisin olevat tuotteet – olivatpa ne halvempia taikka luomua. Hinta muovailee kuluttajakäyttäytymistä, ja lähiruoasta ollaan valmiita maksamaan. Keskusteluissa nousi esiin myös pohdinta, miksei luomutuottajia ole enempää Satakunnassa, sillä paikallinen luomu toisi lisäarvoa kuluttajalle ja olisi tuottajalle kannattavaa liiketoimintaa.
Suosituimpia luomutuotteita ovat maitotuotteet, joissa hintaero luomu- ja tavanomaisen tuotteen välillä on usein kaikkein pienin. Maitotuotteiden valikoima on ollut monipuolistumassa jo pidempään, mikä hiljalleen alkaa näkyä myös luomutuotepuolella. Erityisen voimakasta kasvua on ollut kasvispohjaisten maitovalmisteiden kohdalla. Lisäksi luomuna ostetaan hedelmiä, erityisesti banaaneja, vihanneksia ja leipomotuotteita.
Keskusteluissa kävi ilmi, että luomuleivälle on Raumalla jalansijaa. Leipomotuotteet tulevat myymälöihin yleisesti suoraan leipomoista, joten luomuleivän myynti onkin monia muita luomutuotteita enemmän kiinni siitä, onko luomuleipomo lähiseudulla. Paras potentiaali on varsinkin varhaisvihanneksissa, joilla olisi otollinen luomun mentävä aukko. Lihatuotteissa luomujauhelihalla on aina jalansijaa. Tuotteilla, jotka kiinnostavat jo ennakkoon kuluttajia, kuten broilertuotteet, voisi myös olla kysyntää luomuna.
Luomutuottajia kannustettiin rohkeasti tarjoamaan tuotteitaan kaupan valikoimiin. Kaupan valikoimiin vaikuttaminen on mahdollista. Kaupan hyllylle pääsyä eivät estä pienet myyntimäärät tai tuotteiden sesonkiluonteisuus, vaan ratkaisevaa on tuote itsessään - hyvä tuote ottaa kyllä paikkansa hyllyssä. Suurten ketjujen tavaravirrat kulkevat pääosin terminaalien kautta, mutta yksittäisissä tuotteissa toimivat myös paikalliset suoratoimitukset.